Ultimii patru ani în Sectorul 1 au fost marcați de un veritabil blocaj al administrației provocat de consilierii locali USR și PNL, care au majoritate în Consiliul Local.
Proiecte esențiale în domeniul educației, sănătății, mediului sau asistenței sociale au fost tergiversate sau blocate pe bandă rulantă de consilierii locali ai opoziției în detrimentul intereselor comunității.
Fie că
a fost vorba despre rectificarea bugetară, achiziționarea de pe piața liberă a
unor apartamente care să primească destinația de locuințe sociale, înființarea
unui centru educațional pentru elevi, refuzând dreptul acestora la
perfecționare, sau înființarea unei direcții de mediu care ar fi permis
implementarea unui sistem ultramodern de
colectare a deșeurilor, consilierii locali ai USR și PNL ori au tergiversat
adoptarea lor luni de zile ori le-au respins de-a valma.
„Încă
de la începutul mandatului am făcut un apel la toți consilierii locali să lase
politica la ușa primăriei și să facem împreună administrație pentru cetățeni.
Din păcate, consilierii locali ai USR și PNL au ales calea confruntării
politice blocând practic activitatea primăriei. Rolul Consiliului Local este să
amendeze, atunci când este cazul, proiectele
executivului, aducând astfel un plus de valoare acestora. Însă ce s-a întâmplat
în ultimii patru ani în Sectorul 1 a fost o tergiversare permanentă sau
respingerea de-a valma de către consilierii opoziției a unor proiecte utile și
bune pentru oameni, fără să țină cont de interesele și nevoiele celor care i-au
votat”, a declarat Primarul Sectorului 1, Dan Tudorache.
În cei patru ani de mandat, consilierii locai USR au votat, dintre proiectele aprobate în ședințele legislativului, o medie cuprinsă între 40% și 50% dintre acestea. Spre exemplu, în cursul anului 2019, Consiliul Local al Sectorului 1 a aprobat un număr de 520 de proiecte din care consilierii USR nu au votat decât jumătate.
„Împreună cu echipa mea, am încercat să vin în Consiliu cu propuneri de hotărâri importante pentru dezvoltarea comunității sau pentru rezolvarea unor probleme punctuale. Din păcate, de cele mai multe ori, fără a oferi explicații sau motive pertinente, consilierii USR au ales să respingă total, deși am introdus de mai multe ori același proiect pe ordinea de zi, sau au tergiversat adoptarea lor folosind diferite tertipuri. Dacă propunerile noastre nu erau bune, mi s-ar fi părut normal să vină cu propriile inițiative sau să încerce să le îmbunătățească pe ale nostre. Însă, în cei patru ani, consilierii USR nu au avut nici măcar 10% propuneri de proiecte de hotărâri. Am avut un consiliu greu în care consilierii opoziției au ales să distrugă și nu să contruiască”, a mai precizat Primarul Tudorache.
Consilierii
USR și PNL au refuzat dreptul elevilor din Sectorul 1 la perfecționare
Prin votul consilierilor USR și PNL, a fost respinsă, de mai multe ori,
înființarea Centrului Educațional Sector 1. Noua instituție ar fi asigurat
elevilor și preșcolarilor servicii educaționale complementare de calitate prin
identificarea, pregătirea, stimularea și valorificarea potențialului și
creativității acestora. Centrul Educațional Sector 1 urma să identifice atât
elevii și preșcolarii capabili de performanțe înalte și să le asigure un cadru
optim pentru valorificarea acestui potențial, cât și elevii și preșcolarii cu
rezultate mai puțin bune la învățătură și să le asigure activități remediale,
pentru reducerea decalajelor dintre copiii aceleiași generații.
În plus, prin intermediul Centrului Educațional Sector 1 era promovată și susținută participarea elevilor la competiții și concursuri culturale, artistice, științifice, la nivel național și internațional, cum ar fi: târguri ale firmelor de exercițiu, concursul organizat de NASA etc.
Condamn
cu fermitate atitudinea consilierilor locali ai PNL și USR în privința
înființării Centrului Educațional Sector 1. Aceasta este una politicianistă și
greu de explicat, fiind îndreptată împotriva intereselor elevilor din Sectorul
1. Practic, prin respingerea înființării acestei instituții, consilierii PNL și
USR refuză dreptul elevilor din Sectorul 1 la
perfecționare și la o șansă mai bună, în viitor, pe piața muncii",
declara Primarul Sectorului 1, Dan Tudorache, la momentul respingerii
proiectului.
Spitalele și școlile din Sectorul 1 au fost în pericol să rămână fără apă caldă și căldură
În
toamna anului 2019, de patru ori consecutiv, consilierii locali ai opoziției nu
au aprobat rectificarea bugetului. Dacă a cincea oară nu ar fi votat pentru doi
din cei opt consilieri USR, consecințele în domeniile educației și sănătății ar
fi fost extrem de grave:
• majoritatea unităților de învățământ din Sectorul 1 ar fi rămas fără bani
pentru
plata facturilor la curent, gaze și apă;
• copiii din mai multe grădinițe din Sectorul 1, printre care Grădinița nr. 42,
nr. 44,
nr. 203 și nr. 206 ar fi rămas, peste iarnă, în frig, întrucât ar fi fost
blocată achiziția de
centrale termice noi;
• elevii din familiile cu venituri reduse nu și-ar mai fi primit bursele
sociale;
• toți copiii cu rezultate bune la învățătură nu ar mai fi beneficiat de
bursele de
performanță, de merit, dar și de studiu;
• copiii din toate cele 34 de grădinițe de stat din Sectorul 1 nu ar mai fi
beneficiat
gratuit de cursuri de limbi străine și programe de dezvoltare personală;
• Spitalul Clinic de Urgență Floreasca și Spitalul Clinic de Urgență pentru
Copii Grigore Alexandrescu; nu și-ar mai fi primit banii pentru plata
facturilor la toate utilitățile.
Suplimentarea
numărului de locuri pentru elevii Școlii nr. 12 ”Herăstrău”, blocată de
consilierii PNL și USR
Consecvenți
politicii de blocare pe care au aplicat-o timp de patru ani, consilierii PNL și
USR au pus din nou politica de partid mai presus de interesele cetățenilor.
Proiectul de suplimentare a numărului de locuri pentru elevii Școlii Gimnaziale
Nr. 12 “Herăstrău” nu a trecut nici în ședința de la sfârșitul lunii mai 2020,
neavând decât 15 voturi “pentru”. Pentru achiziția acestui corp de clădire,
Primăria Sectorului 1 primise împuternicire de la Consiliul
General al Municipiului București. Achiziția clădirii care urma să primească
funcțiunea de unitate de învățământ era absolut necesară în condițiile în care
clasele de aici sunt supraaglomerate, învâțându-se în trei schimburi. De
altfel, atât părinții, cât și conducerea unității de învățământ au făcut
nenumărate sesizări în acest sens către Primăria Sectorului 1.
Peste
200 de familii cu venituri reduse, private de locuințe sociale
Consilierii USR și PNL au blocat, în mai multe rânduri, propunerea de hotărâre
privind achiziționarea a 215 locuințe sociale, argumentând că locuințele sunt
prea scumpe și mai bine le construim. Nu a fost decât un tertip, consilierii
PNL și USR știind foarte bine că avem 366 de locuințe sociale care sunt în
proces de construire, în faza de proiectare. Mai mult decât atât, comisia de
identificare și de negociere a prețului de achiziție a acestor locuințe sociale
a fost constituită încă din anul 2017 și a inclus un consilier PNL, unul USR și
unul PMP. Timp de trei ani de zile, reprezentantul USR a tergiversat
identificarea și achiziția de locuințe sociale pentru a susține ulterior că e
mai bună soluția construirii acestora.
Faptul că Primăria a propus achiziționarea în paralel cu construirea de locuințe sociale a avut la bază cele aproximativ 750 de solicitări care există în acest moment înregistrate, de la familii aflate pe lista de prioritate. Mai mult decât atât, din bugetul local au fost aprobate fondurile necesare achiziționării celor 215 locuințe.
Din dorința de a nu rămâne totuși indiferenți la nevoile reale ale celor fără o locuință, am găsit o soluție temporară: am extins ajutorul de urgență pentru plata chiriei pentru persoanele/familiile care, la data solicitării ajutorului, figurează în evidențele Primăriei Sectorului 1 cu dosar complet depus în baza Legii locuinței nr. 114/1996, cu modificările și completările ulterioare.
Ajutorul de urgență este cuprins între 700 de lei și 1.700 de lei pe lună în funcție de numărul de persoane care figurează în dosarul de locuință socială şi se acordă de către Direcția Generală de Asistență Socială și Protecția Copilului Sector 1, cu sediul în Bd. Mareșal Averescu nr. 17, Sector 1.
Consilierii
USR și PNL au amânat pentru următorul mandat rezolvarea problemelor de mediu
Consilierii locali ai USR și PNL au privat Sectorul 1 de posibilitatea de a
avea un sistem ultramodern de colectare selectivă a deșeurilor, precum și
propria stație de sortare a acestora. Timp de mai bine de șase luni, aceștia au
blocat înființarea Direcției Utilități Publice, Salubritate și Protecția
Mediului care ar fi trebuit să implementeze aceste proiecte, esențiale pentru
sănătatea locuitorilor Sectorului 1. După ce au aprobat înființarea, au ales să
nu îi asigure finanțarea necesară derulării proiectelor, amânând practic
rezolvarea problemelor de mediu pentru mandatul următor.
Una
dintre promisiunile Primarului Tudorache din anul 2016 o reprezintă rezolvarea
problemelor de mediu. Prin urmare, Primăria Sectorului 1 a declanșat o amplă
campanie contra poluării în urma căreia s-au strâns peste 40.000 de semnături
de la cetățenii nemulțumiți de mirosurile de la groapa de gunoi. În anul 2017,
Consiliul Local a votat în
unanimitate planul de investiții pe termen mediu și lung în fluxul deșeurilor.
În anul 2018, Primăria a elaborat documentații tehnico-economice (asumate prin
vot de majoritatea consilierilor locali) și studiul de oportunitate privind
propria stație de sortare. În anul 2019, Consiliul Local a obținut de la
Consiliul General al Municipiului București acordul pentru înființarea
instituției și de la Agenția Națională a Funcționarilor Publici avizul pentru
organigrama și numărul de angajați.
Dacă ar
fi fost înființată la timp și i s-ar fi asigurat finanțarea necesară, prin
Direcția Utilități Publice, Salubritate și Protecția Mediului, Primăria
Sectorului 1 ar fi făcut pași importanți în implementarea primului sistem
integrat de colectare selectivă a deșeurilor menajere care presupune colectarea
gunoiului în puncte subterane, pe bază de cartelă.
Aceste puncte de colectare sunt gândite a fi dotate cu sisteme electronice de
acces cu card și sisteme electronice de monitorizare a gradului de umplere,
fiecare container având un cip de identificare pentru stocarea informațiilor
legate de tipul recipientului, adresă, utilizator, fracție deșeu.
De
asemenea, potrivit sistemului de colectare selectivă a deșeurilor la nivelul
Sectorului 1, casele ar fi trebuit dotate cu mini-stații de compost gratuite,
astfel încât gunoiul umed să devină îngrășământ natural.
Totodată, s-ar fi făcut pași importanți în direcția sortării și tratării
deșeurilor, astfel încât la groapa de gunoi să fie depusă o cantitate de
deșeuri redusă considerabil, sub forma unui material inert, care nu poluează
aerul Capitalei. DUPSPM va face investiții în reciclarea materialelor
refolosibile, urmărind reducerea costurilor și un mai bun control asupra
cantităților de deșeuri.