404 Not Found


nginx/1.18.0 (Ubuntu)
Gânduri despre Strategia de Dezvoltare a judeţului Ilfov – Ziarul Strada
duminică , 22 decembrie 2024
Home » News » Locale » Gânduri despre Strategia de Dezvoltare a judeţului Ilfov

Gânduri despre Strategia de Dezvoltare a judeţului Ilfov

Am citit cu deosebit interes documentul programatic numit „Strategia de Dezvoltare a Judeţului Ilfov 2020 – 2030”, am văzut intervenţia preşedintelui USR Măgurele, Cristian Stamate, din cadrul dezbaterii publice şi bâlbele mai marilor judeţului când au fost întrebaţi despre finanţarea Măgurele Science Park.

Având în vedere aceste lucruri, vreau să fac câteva comentarii despre document şi despre planurile pe care CJ le are pentru oraşul nostru:

  • Documentul sună extrem de frumos, părând scris de nişte funcţionari bine plătiţi care au primit un input din partea administraţiilor publice locale din Ilfov. Există însă o distanţă uriaşă între modelul conceptual propus de Banca Mondială/Consiliul Judeţean şi problemele punctuale cu care se confruntă cetăţenii judeţului Ilfov în general şi cei ai oraşului Măgurele în particular.
  • La nivel de impresie generală, actualul preşedinte al Consiliului Judeţean Ilfov, Marian Petrache, despre care înţeleg că nu va mai candida pentru un nou mandat, a vrut să lase în spate un document pentru a arăta o viziune integrată de dezvoltare a judeţului. Sigur că acestă strategie vine exact în momentul în care se încheie mandatul actualului Consiliu Judeţean, putând fi interpretată doar ca o promisiune electorală. Era bine dacă acest document venea în urmă cu 8 sau 10 ani.
  • Ideea de bază a întregului document este nevoia de coordonare centralizată a proiectelor urbanistice şi de investiţii, localităţile din judeţ fiind grupate adesea câte trei-patru pentru a constitui un pol semnificativ atât din perspectiva populaţiei care locuieşte acolo, cât şi din punct de vedere economic. Spre exemplu, Măgurele este „lipit” în document de Bragadiru şi Jilava.
  • Se face referire în câteva rânduri inclusiv la zona metropolitană. Decât să se învârtă după cireş, cred că era bine dacă se făcea o recomandare în sensul unei reorganizări administrativ-teritoriale. În opinia mea, este doar o chestiune de timp până ce realităţile administrative, economice şi sociale care vin din proximitatea faţă de Bucureşti ne vor forţa să recurgem la o astfel de decizie politică de reorganizare administrativă.
  • În tot documentul, Măgurele este vizat, practic, de două ori:
    • 1. Realizarea „Măgurele Science Park” despre care CJ apreciază că ar costa 62,4 milioane de euro şi care are termen de finalizare anul 2035, cu lucrările efective începând în 2027. (?!) Până atunci, se fac tot felul de studii şi de analize. Abia până în 2045 se estimează că va exista ocupare de 100% a proiectului şi că acesta va genera beneficiile enunţate. De notat că nu există sursă de finanţare pentru acest proiect, preşedintele CJ încă în funcţie vorbind de împrumuturi de la BEI şi BERD.
    • 2. Fluidizarea traficului pe zonele de legătură cu Bucureştiul: Supralărgire șos. București – Măgurele; drum de legătură între mun. București / limita sector 5 – oraș Măgurele (în prelungirea Soșelei Sălaj și până la intersecția cu DNCB) – aproximativ 2,5 km;▪ drum de legătură între mun. București / limita sector 5 – oraș Măgurele (bifurcație din prelungirea șoselei Sălaj – continuare pe lângă ELI-NP – până la intersecția DC 101 – autostrada A0) – aproximativ 8 km.
  • Nicăieri în document nu se vorbeşte despre extinderea reţelelor de apă şi canal, de gaze şi de electricitate în Măgurele.
  • Din perspectiva bugetului pe care CJ Ilfov este dispus să-l aloce oraşului nostru, perspectiva este dezastruoasă – în 10 ani de acum încolo, ar urma să primim 22,28 de milioane de euro. Prin comparaţie: Bragadiru (32,08 mil. €), Buftea (42,09 mil. €), Pantelimon (38,81 mil. €), Chiajna (45,97 mil. €), Dragomireşti (23,11 mil. €), Mogoşoaia (22,75 mil. €), Chitila (24,54 mil. €). Nu mai vorbesc de Otopeni (96,54 mil. €), Voluntari (138,56 mil. €) sau Popeşti Leordeni (49,04 mil. €)

Având în vedere aceste consideraţii punctuale, bazate pe date certe prezente în documentul elaborat de Banca Mondială şi CJ Ilfov, înţeleg perfect de ce primarul oraşului Măgurele, domnul Narcis Constantin, n-a spus niciun cuvinţel despre această strategie – realitatea obiectivă este că suntem lăsaţi de izbelişte. Cetăţenii oraşului Măgurele sunt băgaţi în categoria fiii ploii. Nu ştiu dacă acest lucru este un rezultat al lipsei de implicare a actualei administraţii locale a oraşului, a nepăsării celor de la CJ, dar înţeleg perfect că, pe termen mediu şi lung, nu se vor pompa foarte multe resurse la noi în localitate.

Având în vedere că această strategie este în dezbatere publică, luând în considerare faptul că, foarte probabil, va exista o schimbare fundamentală la nivel politic în tot judeţul după alegerile locale, dacă locuitorii din Măgurele îmi vor acorda încrederea să le fiu primar, una dintre principalele priorităţi ale mele va fi amendarea acestui document în aşa fel încât interesele cetăţenilor oraşului să fie corect apărate şi reprezentate.

Acceptarea tacită a faptului că Măgurele este un oraş marginal în Ilfov şi că vom fi ocoliţi de investiţii, promiţându-ni-se un proiect major realizabil abia în deceniul 2035 – 2045, mi se pare o trădare a locuitorilor oraşului. Or, eu nu mai vreau să stăm cu basca în mână în faţa unora cărora nu le pasă de noi.

#StrategieDezvoltareIlfov #MăgureleSciencePark